درگذشت شاعر مسیحیی حماسه ساز اهل بیت (ع)

درگذشت استاد جورج شکور، شاعر مسیحی حماسه ساز اهل بیت (ع)

درگذشت استاد جورج شکور، شاعر مسیحی حماسه ساز اهل بیت (ع)

درگذشت استاد جورج شکور، شاعر مسیحی حماسه ساز اهل بیت (ع)

در هفته گذشته مردم لبنان، مسیحیان و مسلمانان، خبر درگذشت استاد جورج شکور (1935-2024) نویسنده و شاعر بزرگ مسیحی را دریافت کردند که پس از مدت ها مبارزه با بیماری در سن 93 سالگی درگذشت.

اما جورج شکور با میراث ادبی، شاعرانه و حماسی که از خود به جا گذاشت، در خاطره سه نسل زنده خواهد ماند. مسلمانان همیشه این شاعر مسیحی را که عاشق اهل بیت (علیهم السلام) بود و حماسه ها و اشعار بلندی در ستایش آنها سروده و عشق و وفای خود را به آنها ابراز کرده، به یاد خواهند داشت. (ملحمة الحسین) «حماسه حسین» معروفترین این حماسه‌ها است که در لبنان و جهان رواج زیادی داشت.

شکور از دانشگاه سنت ژوزف با مدرک لیسانس ادبیات عرب و تاریخ تمدن فارغ التحصیل شد. او ادبیات عرب را در مدارس و دانشگاه های بزرگ و در مؤسسه قضایی لبنان تدریس می کرد. او با "دالی حبیب" ازدواج کرد و صاحب سه فرزند به نام‌های "غسان، لواء و هالا" شد. او عضو شورای فرهنگی "جبیل" و اتحادیه نویسندگان لبنان بود. او مجموعه های شعری بسیاری دارد، و به او مدال بزرگ طلا اعطا شد.

شکور به شاعر حماسه چهارگانه «حماسه مسیح و رسول و امام علی و حسین» شهرت داشت. اسقف جورج خضر مقدمه ای بر «حماسه امام علی» نوشته است که در آن گفته است: «شکور در این حماسه به اوج خلاقیت خود رسید.

درگذشت استاد جورج شکور، شاعر مسیحی حماسه ساز اهل بیت (ع)

علاوه بر مجموعه های شعری، شکور مجموعه ای از کتاب های درسی زبان و ادبیات را با همکاری گروهی از اساتید نخبه منتشر کرد. وی نماینده لبنان در جشنواره های بزرگ شعر در لبنان، سوریه، مصر، امارات متحده عربی، کویت، عراق، اردن، سودان، اسپانیا و ایران بود.

 درباره جورج شکور، چه در لبنان چه در خارج از کشور، مقالات و مطالعات کارشناسی ارشد و دکتری بسیاری نوشته شد. همچنین متون او در بسیاری از مدارس و دانشگاه ها تدریس شده است. او به عنوان زبان شناس ماهر و شاعری اصیل لبنانی ممتاز بود که راه خود را بدون اتکا به جریان سیاسی و حزب و فرقه ای به تنهایی هموار کرد و جز برای پروردگارش و سرزمینش سر خم نکرد.

آقای سید کمیل باقرزاده رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان در پیامی درگذشت جورج شکور نویسنده و شاعر فقید را اینچنین تسلیت گفت:

جناب آقای" لواء شکور" فرزند محترم جورج شکور نویسنده و شاعر بزرگ فقید

سلام علیکم. با پیوستن جورج شکور نویسنده و شاعر بزرگ به ملکوت اعلی، لبنان و جهان عرب و اسلام چهره ادبی و شعری درجه یک را از دست دادند. او زندگی خود را صرف ارتقای شعر و ادبیات عرب بعد از یک عمر طولانی نمود که آثار آن در روح نسلهای بعدی خواهند ماند.

در غم از دست دادن مردی هستیم، که با سه حماسه شاعرانه جاودانه، نام و شعر و ادبش با سیره رسول اکرم و خاندان پاکش گره خورده است: حماسه رسول اکرم، حماسه امیرالمومنین علی بن ابی طالب و حماسه امام حسین، علاوه بر صدها مشارکت های شعری و ادبی که به واسطه آن به عنوان یکی از مهم ترین شاعران لبنانی که زندگی پیامبر و خاندانش را تجربه کردند زندگی کرد و این بهترین زندگی بود که می توان زیست و تجربه کرد.

 او واقعاً یک صدای محمدی، علوی و حسینی بود و تا آخرین نفس از آرمان ها و ارزش های انسان دوستانه اسلامی دفاع کرد. او به دنبال انسانیتی بود که فراتر از همه مرزها و فراتر از همه وابستگی های فرقه ای است.

به شما و خانواده محترم تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات مسئلت دارم. "

https://almanar.com.lb/12430717

https://www.elnashra.com/news/show/1683545/%D9%88%D9%81%D8%A7%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B4%D8%A7%D8%B9%D8%B1-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%AF%D9%8A%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%8A-%D8%AC%D9%88%D8%B1%D8%AC-%D8%B4%D9%83%D9%91%D9%88%D8%B1

کد خبر 21126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =